miércoles, 18 de abril de 2012

EXPERIÈNCIES I PROPOSTES 0-3 ANYS

Després de llegir totes les propostes i experiències que ens ofereix la pàgina del safareig, recurs admirable per tal de poder conèixer les diferents reflexions i innovacions que realitzen algunes escoles de Catalunya, he descobert que no ens tenen perquè cridar sempre més l’atenció les experiències amb materials o propostes molt creatives. Algunes narracions d’experiències quotidianes i que tots ja coneixem ens poden agradar o sorprendre tan o més que aquelles innovadores i visuals. Voldria fer referència a l’experiència de “Poder anar a beure aigua” on una mestra reflexiona sobre l’actuació que tenia abans amb els nens, ells tan sols podien beure en moments determinats, quan la mestra els hi oferia i amb els “típics” gotets de plàstic de diferents colors per identificar-los. Després de reflexionar va veure que els nens no tenien autonomia per realitzar una cosa tan simple, quotidiana i necessària com és posar-se aigua a un got i beure quan et ve de gust. Seguidament va fer un racó per beure aigua amb gots de vidre i un petit pitxer que sempre te aigua per que pugen disposar-se’n quan ho necessiten. Ara aquesta mestra veu com els seus alumnes gaudeixen de l’autonomia i el plaer de realitzar una acció tan bàsica com beure aigua.

La tardor, així com la resta d’estacions és tracta d’un recurs i una identificació del temps molt bàsica i útil per a treballar amb els infants. Malgrat es treballi a gairebé totes les escoles i haguem vist mil propostes i formes de treballar aquesta temàtica, em va captivar la forma de treballar-ho a l’escola de Martorell amb aquesta intenció, dedicació i final tan magnífic que es pot observar a la fira de la Tardor on exposaven tot amb el que havien treballat els nens durant molt de temps,com per exemple l’elaboració de melmelades, l’experimentació amb fruits secs o amb fulles, tot un exemple de dedicació, organització i motivació dels infants amb productes i activitats que susciten la participació.

El descobriment de la natura i alguns dels seus meravellosos processos o canvis poden proporcionar en els nens magnífiques investigacions, descobriments o aprenentatges sorprenents. Aquests elements naturals moltes vegades són tan magnífics i necessaris que l’home fa invencions per tal d’obtenir-lo de manera artificial, és el cas de la llum. Aquests element ofereix una quantitat d’exploracions i descobriments en els nens incalculables. A l’escola podem organitzar espais o activitats destinades a explorar amb aquest element (racons amb llum de neon i materials que brillen amb la llum, racons foscos i llanternes, taules amb llum o finestres per experimentar amb transparències i diferents materials per fer comprovacions de tonalitats etc.). Quan vaig fer les pràctiques a l’escoleta, em va sorprendre moltíssim tot el que podíem treballar amb aquests recurs i quan vaig veure que a la pàgina del safareig feien una menció a aquests recurs tan meravellós em va sorprendre gratament, ja que pot ser tan enriquidor i potenciador d’aprenentatges per els infants que a totes les escoles hauria d’haver suficients recursos materials i espacials per provocar l’exploració i el joc amb la llum.

No hay comentarios:

Publicar un comentario