jueves, 12 de abril de 2012

UNA JORNADA A L’ESCOLA INFANTIL

M’agradaria contar un dia l’escoleta on vaig treballar més temps però imagino que és millor, per allò de les sensacions primerenques, explicar un dia a l’escoleta on vaig fer pràctiques, a ‘Cas Serres’.
Vaig començar a la classe dels nadons i es la que més va impactar potser perquè anava amb l’idea predeterminada de que aquella aula no m’agradaria tant, ja que eren nadons, jo era inexperta i molt jove. Doncs va ser totalment lo contrari, em vaig “enamorar” de la classe, els dies allí passaven sense gairebé adonar-me, podia fer moltes més activitats de les que creia amb els infants i els seus somriures i balbotejades feien que encara m’entusiasmes més estar a aquesta classe. Un any més tard vaig estar treballant durant un any a la classe dels nadons a una altra escola.
Al arribar per els matins col•locàvem la classe segons l’activitat o rentàvem qualque joguina o estri que els nens utilitzaven sovint.
8-9a.m Els nens arribaven entre les vuit i les nou o nou i mitja del matí i els rebíem amb molta alegria, parlàvem els pares i ens comunicàvem com havia passat la nit anterior, si avia alguna novetat, qui el vendria a recollir, ens donaven bolquers,roba neta, un xumet o el que cagues per el nen. (Tot lo que el nen necessitava ho apuntàvem al plafó de l’entrada, però igualment anàvem comunicant als pares les coses de forma verbal, ja que això fomenta la comunicació i li resta impersonalitat al plafó).
9.30a.m a les nou i mitja esmorzaven i com tots ja tenien de vuit a dotze mesos podien menjar aliments més sòlits (iogurt o puré de fruita) ningú prenia biberó en el moment que vaig arribar.
10a.m Després de rentar els nens. Trèiem algun material, tenien un horari apuntat dins la sala de material i anaven variant. Un dia panera dels tresors, un altra joc de discriminacions, de sons, de gust, tacte o olfacte, o alguna activitat d’exploració o proposta preparada per aquell dia.
10.30a.m Com ja els coneixien veien qui havia perdut el interès amb l’activitat o qui tenia són. Posaven a dormir a els nens que estaven més cansats i els que estaven entusiasmats seguien.
10.45a.m Si feia bon dia i no plovia molt sortíem al pati al principi només als pati dels petitons,un espai lliure davant la classe delimitat per unes barreres de colors, estava dins d’un gran pati amb gespa verda que teia dos areners, esgronxadors, i diversos estris per que poguessin jugar els més grans. A l’espai delimitat dels nadons, trèiem catifes, pilotes,i diferents joguines, cantàvem i fèiem jocs de falda. A mida que anaven creixent anàvem sortint més al pati dels grans, a ells els hi entusiasmava.
Els nens que dormien es quedaven amb l’altra educadora, s’anaven tornant per poder tenir cura de tots els nens.
11.30a.m  Fèiem alguna activitat més relaxada com els massatges, posar musica relaxant, quan eren més grandets contàvem un conte amb moltes imatges i cantàvem per tal de dinamitzar-lo.
12.00p.m Els preparàvem per l’hora de dinar, els posàvem el pitet i col•locàvem les taules per aquells que ja no necessitaven trona i apuntàvem com avia anat el canvi de bolquers, com avia esmorzat etc. per els nens que marxaven més d’hora.
12.15p.m Alguns nens marxaven a dinar a casa, els pares arribaven, els hi explicàvem com havia anat al dia lo que havíem fet etc.
12.30p.m Era l’hora del dinar.
13.00p.m Els infants que anaven acabant s’anaven rentant i una de les educadores anava amb ells a un espai que havia al Hall de l’escola on el material s’anava canviant, a vegades havia mòduls de pisco i altres havia túnels o casetes amb finestres de colors i diferents materials,motes vegades aquetes joguines o materials eren artesanes. Durant aquest temps acabàvem d’escriure tot els succeïments més destacats al plafó de fora (canvis de bolquers, dormir, menjar i si necessitaven alguna cosa).
13.45p.m Molts dels nens anaven a dormir dins l’aula a l’espai preparat per el descans, altres marxaven a casa amb els pares, els avis o la persona encarregada.
Els canvis de bolquers i la resta d’hàbits d’higiene tenien un horari molt flexible, normalment feien dos o tres canvis per dia (després de l’activitat de les 10a.m i a mesura que acabaven de dinar, però això variava en funció de les necessitats dels nens).

No hay comentarios:

Publicar un comentario